christianm/öl/tyskland_2009/bamberg

Bamberg är en fantastisk stad för den ölintresserade. Det finns mycket skrivet om detta ölets paradis på andra platser så jag kommer inte upprepa det här utan rekommenderar den intresserade att söka information på egen hand.

Bamberg var alltså huvudmålet på den här resan och på den här sidan finns ölbilder från staden. I grannavdelningarna Forchheim, Herrnsdorf-Röbersdorf-Hirschaid och Merkendorf-Drosendorf-Memmelsdorf finns tre utflykter beskrivna.

Dag 1

Efter att ha checkat in på hotellet stegade vi relativt snart iväg mot Schlenkerla som är mest känt för sina rököl. Tyvärr skulle det visa sig att deras variation på temat var den bästa. Tyvärr eftersom jag hade hoppats kunna hitta något ännu bättre nu när man ändå var i rökölets hemstad, än det Schlenkerla-öl som finns på Systembolaget. Kul var i alla fall att få smaka deras rökveteöl.

En och en halv Aecht Schlenkerla Rauchbier-Märzen hos Schlenkerla

En Schlenkerla Rauchweizen hos Schlenkerla

Efter Schlenkerla begav vi oss till Spezial, en annan av stadens stora rökölsproducenter som dessutom även ska vara världens äldsta sådan. Tyvärr var besvikelsen stor när ölet visade sig ha alltför lite röksmak för min (vår tror jag till och med) smak.

En Spezial Rauchbier Lager hos Spezial

En Spezial Rauchbier Märzen hos Spezial

På andra sidan gatan från Spezial ligger bryggeripuben Fässla som även har hotellrum.

Troligen en Fässla Weizla-Dunkel hos Fässla

Dag 2

En sport jag har ägnat mig lite åt är att försöka fånga en buss eller spårvagn på samma bild som ett bryggeri. I Bamberg lyckades jag med en annan bedrift - att få med ett (ja till och med två) lok på samma bild som ett mälteri. Mälteriet är för övrigt Weyermann som torde vara känt för alla hembryggare.

Weyermanns mälteri

Nu har resesällskapet plötsligt vuxit med 50% och vi är redo att besöka Keesmann, en liten bryggeripub på samma gata som en lite större bryggeripub (se nedan).

Keesmanns bryggeripub sedd från gatan

Dekoration på fasaden hos Keesmann

En Keesmann Sternla hos Keesmann

Snett över gatan ligger alltså ytterligare en bryggeripub - Mahr's Bräu. Vi passade på att titta in där också.

Takdekoration inne hos Mahr's Bräu

Troligen tre Mahr's Bräu Ungespundet varav en verkar större än de andra(?)

Två (varför bara två?) Mahr's Der Weisse Bock

Senare samma dag växte resesällskapet med ytterligare 100% varvid ett besök på Ambräusianum, på samma gata som Schlenkerla, gick av stapeln. Ambräusianum öppnade 2004. Den bambergska bryggeripub som öppnat närmast före denna, gjorde så 1887. Nästa nyetablering torde, om samma tempo bibehålls, alltså slå upp portarna 2121. Någon som ska med och smaka då?

Två (av sex beställda) Amräusiator

Sista anhalten den här första dagen i Bamberg var utskänkningsstället för stadens största bryggeri - Kaiserdom.

Kaiserdom från gatan

En Röcklein's Kellerbier hos Kaiserdom

Bardisken hos Kaiserdom

Dag 3

Bamberg har en årlig ölfestival och den råkade infalla precis vid vårt besök. Tyvärr gjorde ett katastrofalt missförstånd att synen som förmedlas av bilden nedan var allt som 50% av resesällskapet fick uppleva av festivalen. Vi fick alltså varken tillfälle att smaka något av de deltagande ölen eller köpa festivalglaset. Vi fick dock en trevlig utflykt.

Några av de deltagande ölen på Bambergs ölfestival

Efter att halva gruppen varit på utflykt, sammanstrålade vi och gjorde ett återbesök hos Fässla.

Två okända öl hos Fässla

Till sist blev det även ett återbesök hos Mahr's Bräu.

Ännu en vit bock men den här gången i sällskap av något annat i bakgrunden

Dag 4

Även dag 4 bjöd på utflykt men det fanns även tid att utforska lite mer av Bamberg, till exempel Klosterbräu, stadens äldsta bryggeri.

En Braunbier på Klosterbräu

Efter det äldsta bryggeriet blev det dags för det minsta - Greifenklau. Där intogs även resans sista sparrisportion. Man har bra utsikt över staden varifrån det ligger.

Greifenklau sett från gatan

En Weizen och... tja en av Greifenklaus andra sorter hos just Greifenklau

Bambergs näst största bryggeri - Maisel - hade just slutat brygga vid tiden för vårt besök men vi hittade ölet på en av stadens pubar och kunde ta en historisk, sista klunk.

En Maisel's Weisse på... en av stadens pubar

Dag 5

Dag 5 genomsyrades av något slags väntan på att åka hem, även om själva hemresan inte skulle ske förrän tidigt nästa morgon. Det blev en massa promenerande men även några vätskestopp, bland annat ett återbesök på Ambräusianum.

En Weizen på Ambräusianum

Vi besökte även stadens ölmuseum.

Gamla skyltar med reklam för bryggerier varav några existerar än i dag

En ovanligt skrymmande hembryggningsanläggning

Så var det då dags för resans sista öl. Det blev drucket på puben Pelikan och utgjordes för min del av Grasser Huppendorfer Vollbier från just Huppendorf, en liten by öster om Bamberg.